شرکت های هواپیمایی دولتی و خصوصی بسیاری با نامهایی مختلف در کشور در حال خدمت رسانی به صنعت حمل و نقل هوایی و مسافرین میباشند که هر کدام از آنها با آرم ، لوگو و شماره پروازهایی مشخص از سمت هواپیمایی کشوری معرفی شده اند . در حال حاضر در کشور مان 17 شرکت فعال هواپیمایی در زمینه مسافر بری در حال فعالیت میباشند .

 

 

 

زمان پرواز :

ساعت مشخص شده روی بلیط هواپیما نشان دهنده زمانی است که هواپیما از مبدا خود حرکت میکند و مسافرین باید در نظر داشته باشند که طبق قوانین هواپیمایی می بایست در پرواز های داخلی یک ساعت و نیم قبل از ساعت پرواز خود در فرودگاه حضور داشته باشند و کانتر پذیرش و دریافت کارت پرواز ، 30 دقیقه قبل از زمان پرواز بسته خواهد شد و اگر مسافر پروازهای بین المللی هستید باید سه ساعت قبل  از ساعت پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید چرا که کانتر پذیرش و دریافت کارت پرواز در مسیر های خارجی یک ساعت قبل از زمان پرواز بسته میشود . در مسیر های خارجی ساعت درج شده روی بلیط هواپیما بنا به ساعت رسمی کشور مبدا میباشد . خوب است بدانید اگر چنان چه بعد از بسته شدن کانتر شما به فرودگاه رسیدید آن شرکت هواپیمایی هیچ مسئولیتی در قبال پذیرش شما نخواهد داشت و تقریبا میتوان گفت که شما دیگر قادر به استفاده از آن پرواز نمیباشید ، که در این صورت بلیط هواپیما شما NO SHOW محسوب ، و در صورتی که در مسیرهای چارتری نباشد طبق  قوانین آن شرکت هواپیمایی قسمتی از مبلغ پرداختی به شما استرداد میگردد.

بار مجاز :

میزان بار مشخص شده بر روی بلیط هواپیما نشان دهنده وزن باری است که مسافر به صورت رایگان میتواند در قسمت بار این پرواز با خود حمل کند . این میزان ، بسته به کلاس پروازی و مسیر پرواز ( داخلی یا خارجی ) میزان معین و مشخصی دارد .  به صورت کلی در پرواز های داخلی و در کلاس اکونومی 20 کیلوگرم و در کلاس بیزنس 25 کیلو گرم میباشد .این قوانین در پروازهای خارجی بسیار متفاوت تر است به گونه ای که حتی بعضی ایرلاین ها در شناسه نرخیهایی مشخص ، به جهت اقتصادی تر شدن مبلغ بلیط هواپیما بار را حذف میکنند و یا در شناسه نرخ های گران تر و یا کلاس پروازی بالاتر میزان باری بیشتر از عرف را تعلق میدهند .

باید در نظر داشته باشید میزان بار اضافه تر از حد مجاز ثبت شده در بلیط هواپیما ، شامل پرداخت اضافه بار شده و مبلغ آن بابت هر کیلو گرم ، نسبت به ایرلاین و مسیر متفاوت محاسبه میشود .

به باری که مسافر با خود به داخل کابین هواپیما میتواند ببرد بار همراه مسافر گفته میشود . این بار میتواند یک کیف ، کوله پشتی ، ساک نوزاد و یا یک ساک دستی باشد ، معمولان وزن آن در اکثر پروازها در کلاس اکونومی بین 5 تا 7 کیلوگرم و در کلاس بیزینس بین 7 تا 10 کیلو گرم مجاز است .

مبداء و مقصد پرواز :

مبداء و مقصد درج شده روی بلیط هواپیما نشان دهنده مسیر سفر شما میباشد . باید دقت داشته باشید در شهر هایی که بیش از 1 فرودگاه مسافر بری فعال دارند و یا دارای یک فرودگاه با چندین ترمینال مجزا میباشند ، از این که پرواز شما از کدام یک از این فرودگاه ها و یا ترمینال ها انجام خواهد شد و یا به کدام فرودگاه شهر مقصد خواهد نشست اطمینان حاصل نمایید .

روز و تاریخ :

نشان دهنده تاریخی است که پرواز شما انجام خواهد شد . به جهت بالا بردن دقت خرید و جلو گیری از اشتباهات انتخاب تاریخ روز آن نیز در بلیط هواپیما درج میشود.

کلاس پروازی :

در همه ایرلاین ها به صندلی های سالن عمومی که شامل خدمات و پذیرایی عمومی در پرواز میشود را کلاس اکونومی و یا همان کلاس اقتصادی مینامند . در برخی از شرکت های هواپیمایی بسته به نوع هواپیما و کلاس خدماتی که آن ایرلاین میتواند ارائه دهد صندلیهای بیزنس کلاس یا همان کلاس تجاری نیز ارائه میشود . بیزینس کلاس در قسمت جلو هواپیما دارای چند صندلی مبله و با فاصله های به نسبت بیشتر از هم و فضایی بزرگتر میباشد که دارای پذیرایی متفاوت و خدمات ویژه ای است . توجه داشته باشید که مشخصه بلیط های کلاس بیزینس وجود حرف C در جلو شماره پرواز میباشد .

رفرنس یا PNR :

کد شناسه خرید و پیگیری شما ، در آن ایرلاین مشخص میباشد . این کد در بلیط هواپیما هایی که مستقیم از سیستم شرکت هواپیمایی صادر میشود ( بلیط هواپیما سیستمی ) روی سیستم آن ایرلاین ثبت شده و برای مسافرین امکان پیگیری بلیط هواپیما شان از ایرلاین را فراهم می آورد خوب است بدانید در ایرلاین هایی که سیستم دریافت کارت پرواز آنلاین (Online CheckIn) دارند میتوانید با این کد کارت پرواز خود را دریافت کنید . و در بلیط چارتر که توسط شرکت های تامین کننده ( چارتری ) ارائه میشوند این کد پیگیری سیستم آنها بوده و امکان دریافت آنلاین کارت پرواز را ندارند.

شناسه نرخی :

نرخ پروازهایی که به صورت سیستمی و مستقیم از خود ایرلاین صادر میشوند شامل قوانینی بابت مبلغ خرید بلیط هواپیماو شرایط کنسلی آن می باشد این قوانین معمولا با یک و یا 2 حروف انگلیسی در بلیط هواپیما به عنوان شناسه نرخی  نمایش داده میشود . این حروف هر کدام نشان دهنده نرخ خرید بلیط هواپیما و شرایط کنسل نمودن آن به درخواست مسافر در آن پرواز و ایرلاین مشخص میباشد .

در هنگام خرید بلیط هواپیما میتوانید قبل از انتخاب یک پرواز از گزینه  INFORMATION که با حرف i در سیستم نمایش داده میشود در مورد شناسه نرخی و شرایط کنسلی آن، اطلاعات کسب نمایید .

 

منبع

5/5 - (1 امتیاز)

مارکومشاهده نوشته ها

کیش 100 مشاور و راهنمای سفر شماست.. در کیش100 میتوانید پاسخ پرسش های خود درباره جاذبه ها، برنامه سفر، هزینه ها، حمل و نقل، آب و هوا نقشه و تصاویر مقاصد سفر را بیابید. کارشناسان کیش100 هزاران جاذبه و محتوای دیدنی داخل و خارج از کشور را از نگاه گردشگری نقدو بررسی کرده اند و ضمن بیان نقاط ضعف و قوتشان به آنها امتیاز داده اند. یک و نیم میلیون کاربر مانند شما هم، پس از سفر نظر و سوال خود را در دیدگاه کاربران درج کرده اند که می‌تواند تجربه سفر آنها را به شما منتقل کند. در وبسایت کیش100 می توانید برنامه اختصاصی سفر خود را طراحی کنید. پرواز رفت و برگشت جداگانه برای هر مسیری بخواهید تهیه کنیدبرنامه های سفر آماده ما را که در قالب تور آنلاین طراحی شده اند خریداری و رزرو کنید. شما در کیش100 تمام عملیات خرید خود را از طریق درگاه های معتبر انجام میدهید همچنین میتوانید درصورت عدم دسترسی به پرداخت اینترنتی از طریق کارت به کارت یا واریز به حساب و با کمک پشتیبانی خرید خود را ثبت نمایید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو هتل خرید بلیط هواپیما دانلود اپلیکیشن