کشتی یونانی کیش

 

کشتی یونانی، یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش است. این کشتی در ۴ مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای «باغو» به گِل نشست. این کشتی در سال ۱۳۲۲ توسط شرکت ویلیام همیلتون در گلاسکو ساخته شد. وزن کشتی در هنگام ساخت ۷۰۶۱ تن و طول آن ۱۳۶ متر بوده‌است. این کشتی بین مالکان انگلیسی و ایرانی مختلفی دست به دست شده بود و آخرین مالک آن یک یونانی بود. نام‌های کشتی به ترتیب «امپایر ترومپت»، «نچرالیست»، «کوروش پارسی»، «همدان» و در هنگام به گل نشستن «کولا اف» بوده‌است. علت به گل نشستن کشتی همچنان در پرده‌ای از ابهام است. حق بیمه زیاد کشتی نزد شرکت لویدز انگلستان شائبه‌هایی را ایجاد نموده‌است.

 

قیمت بلیط هواپیما تهران نجف قشم ایر

تاریخ کشتی یونانی کیش :

غروب یکی از روزهای گرم بود که مردم  باغو در کیش متوجه به گل نشستن کشتی عظیم الجثه ای در ساحل دریا شدند و فهمیدن  کشتی که بدون مسافر یا خدمه‌ای به حال خود رها شده و ارمغانی از خلیج همیشه فارس برای اهالی جزیره بود.

دلیل اصلی به گل نشستن این کشتی ۲۳ ساله هنوز هم در هاله ‌ای از ابهام نامشخص مانده است البته روایاتی برای توجیه حادثه بیان می‌شود از قبیل مه آلود بودن هوا و محدودیت دید ناخدا که اسکله را گم کرده، نداشتن هوشیاری عقلانی ناخدا،  عشق ناخدا به دختری در روستای باغو که به عنوان یادبود به عمد کشتی را در روستا به گل نشانده ولی در میان آن ها گرفتن حق بیمه زیاد آن بیش از دلایل دیگر قابل قبول است.

چرا که با خراب شدن کشتی، شرکت انگلیسی بیمه کننده مبلغ هنگفتی را به جبران خسارت می‌پردازد. بعد از به گل نشستن کشتی تمام خدمه کشتی را تخلیه می‌کنند و کشتی را به آتش می‌کشند تلاش های زیادی برای بیرون آوردن کشتی از گل در سال های اخیر انجام شده ولی همگی با ناکامی مواجه شدند و البته متذکر شویم که تقبل هزینه های بیرون آوردنش دلیل اصلی توقف عملیات شد

 

تفریحات و دیدنی‌ های کشتی یونانی چیست ؟

یکی از اصلی ‌ترین زیبایی‌ها کشتی تصویریست که در غروب آفتاب پیدا می کند، خورشید در افق محو می شود و همزمان رنگ‌های قرمز و نارنجی آسمان را می پوشاند و کشتی مانند اثری نقاشی به نظر می رسد، مردم زیادی تنها برای تماشای این غروب دل انگیز و رویایی و عکاسی از آن به دیدن کشتی می آیند، البته در بعضی از روزهای خاص نیز کشتی با نورهای رنگی تزئین می شود که زیبایی آن را چندین برابر می کند؛ در اطراف این منطقه برای بازدیدکنندگان تفریحات جالبی وجود دارد یکی از آن‌ها شتر سواری و اسب سواری در ساحل است و در کنار آن مجسمه‌‌های بزرگ و متنوعی در ساحل طراحی کرده اند که هم فضای زیبایی ایجاد کرده و هم فرصت خوبی برای عکاسی است؛ به علاوه پارکی ساحلی نیز درست در همین نزدیکی قرار گرفته، فضایی که با 60 هزار متر مربع، امکانات تفریحی مانند بوفه، کافه‌ تریا، رستوران، آمفی تئاتر و … ارائه می دهد و همین طور غرفه‌هایی برای اجاره دوچرخه دارد؛ البته این پارک در حال توسعه است و بخشی از آن همچنان به طور کامل افتتاح نشده، سالن ورزشی، رستوران‌های متعدد و … از مواردی هستند که به مجموعه اضافه خواهند شد و همین طور قسمتی برای کرایه اسکیت در نظر گرفته می شود.

 

از زمانی که کشتی یونانی در سواحل جزیره کیش به گل نشسته است، هیچ کس حتی ماکان آن نیز نتوانسته اند آن را از این محل خارج نمایند بنابراین این غول آهنی مخصوصا در زمان غروب خورشید تبدیل به جاذبه ای برای گردشگران و عکاسان گردید. عده ای نیز تلاش کردند تا به درون آن رفته و اکوسیستم جدیدی که داخل ان ایجاد شده است

 

مردم در کنار کشتی یونانی به هنگام غروب
۲) عکاسی از کشتی
بسیاری از عکاس های حرفه ای به این ساحل می آیند و تصاویری فوق العاده به ثبت می رسانند .

کشتی سوژه ی آن ها است و دریا و غروب خورشید عکس ها را بسیار زیبا تر می کنند .

اگر علاقه مند به عکاسی هستید به این ساحل سری بزنید .

چه حس زیبایی است که به هنگام غروب در ساحل قدم بزنید .

شن های نرم زیر پاهایتان ، تابش خورشیدی که به زیر می رود اطرافتان و کشتی یونانی که محزون و تنها به شما نگاه می کند

و حضورتان باعث خشنودی اوست . آرام قدم بردارید ، آهسته حرکت کنید .

در ثانیه ها غوطه ور شوید و لذت ببرید .

کشتی یونانی در زمان فعالیت در کلاس کشتی های باری قرار داشته است .

مقدار باری که این کشتی می توانسته حمل کند برابر با ۶۶۰۱ تناژ بر روی عرشه ثبت شده است .

درازایی برابر با ۱۳۱٫۹ متر و پهنایی ۱۷٫۱ متری داشته است .

نیروی محرکه ی کشتی برابر با ۵۱۰د اسب بخار بوده و پیشرانه ی آن را ۳ سیلندر موتور بخار دریایی تشکیل می داده است .

در زمان فعالیت های این کشتی حسگر هایی مانند یافتن مسیر ( GPS ) و اکو صدایی درون کشتی تعبیه شده است .

امروزه وضعیت کشتی به گل نشسته ثبت شده و غیر قابل بازیابی به حساب می آید .

سرگذشت کشتی یونانی در مدت فعالیت …
اولین مالک این کشتی وزارت حمل و نقل جنگ بریتانیا بوده است و این وزارت مدیریت و سرپرستی کشتی را در سال ۱۹۴۳ به شرکت لاریناگا استیم واگذار کرد .

و بعد از آن در سال ۱۹۴۵ شرکت هریسون مالک او شد .

از سال ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۶ کشتی یونانی که امپایر ترومپت نام داشت به دولت آفریقای جنوبی کرایه داده شد .

در سال ۱۹۴۶ میلادی بود که شرکت چارنت استیم کشتی را خریداری کرد و اسم کشتی را به نچرالیست تغییر داد و اداره آن را با شرکت هریسون بر عهده گرفت .

در سال ۱۹۵۹ شرکت ایرانی Lioyd & co Ltd خرمشهر کشتی را خریداری کرد و نام او را به کوروش پارسی تغییر داد .

در سال ۱۹۶۵ خط کشتیرانی ایران مالک کشتی یونانی شد و نام آن را به همدان تغییر داد .

آخرین مالک کشتی فرانگولیس و کلیافس از یونان بوده اند و نام او را به کولا اف تغییر دادند .

باید به این موضوع اشاره کرد که در طول این زمان مدیریت و سرپرستی کشتی بر عهده ی شرکت انگلیسی آشورت لندن بوده است .

تاریخچه ، چه شد که به گل نشست …
این کشتی در بندری به نام گریناک به ثبت رسید و در سال ۱۹۴۳ و ماه مارس آغاز به کار کرد .

در سال ۱۹۶۶ به دنبال به گل نشستن آن از خدمت خارج شد و تا به امروز در نزدیکی ساحل کیش قرار گرفته است .

در ۲۵ جولای سال ۱۹۶۶ این کشتی در قسمت جنوب شرقی جزیره ی کیش و در خلیج فارس به گل نشست .

یک یدک کش هلندی به نام اورینوکو سعی کرد تا کشتی را از وضعیت به گل نشسته شده خارج کند ولی موفق به انجامش نشد .

امروزه شرایط این کشتی به گل نشسته به هیچ عنوان مساعد نمی باشد و قیمت های زیرین آن به دلیل فرسودگی در حال فروپاشی می باشد .

عکس هایی از بخش های کشتی یونانی که در بستر دریا قرار گرفته اند

اگر امروزه به جزیره ی کیش سفر کنید خواهید دیافت که این کشتی را می توان یکی از مکان های گردشگری این جزیره نامید .

سالانه از کشور #ایران و همین طور دیگر کشور ها برای بازدید از این کشتی به جزیره ی کیش سفر می کنند .

غروب ساحل در کنار این کشتی بسیار منظره ی زیبایی را بوجود می آورد .

5/5 - (1 امتیاز)

مارکومشاهده نوشته ها

کیش 100 مشاور و راهنمای سفر شماست.. در کیش100 میتوانید پاسخ پرسش های خود درباره جاذبه ها، برنامه سفر، هزینه ها، حمل و نقل، آب و هوا نقشه و تصاویر مقاصد سفر را بیابید. کارشناسان کیش100 هزاران جاذبه و محتوای دیدنی داخل و خارج از کشور را از نگاه گردشگری نقدو بررسی کرده اند و ضمن بیان نقاط ضعف و قوتشان به آنها امتیاز داده اند. یک و نیم میلیون کاربر مانند شما هم، پس از سفر نظر و سوال خود را در دیدگاه کاربران درج کرده اند که می‌تواند تجربه سفر آنها را به شما منتقل کند. در وبسایت کیش100 می توانید برنامه اختصاصی سفر خود را طراحی کنید. پرواز رفت و برگشت جداگانه برای هر مسیری بخواهید تهیه کنیدبرنامه های سفر آماده ما را که در قالب تور آنلاین طراحی شده اند خریداری و رزرو کنید. شما در کیش100 تمام عملیات خرید خود را از طریق درگاه های معتبر انجام میدهید همچنین میتوانید درصورت عدم دسترسی به پرداخت اینترنتی از طریق کارت به کارت یا واریز به حساب و با کمک پشتیبانی خرید خود را ثبت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو هتل خرید بلیط هواپیما دانلود اپلیکیشن